Wróć do Aktualności

2014-10-06

Latvala/Anttila w Polo R WRC odnoszą historyczne zwycięstwo we Francji

- Pierwsze zwycięstwo kierowcy z Finlandii na asfalcie od prawie 15 lat
- Podwójna wygrana Volkswagena: Latvala/Anttila i Mikkelsen/ Floene na czele
- Napięcie nie maleje: walka o tytuł mistrza świata w kategorii kierowców jeszcze nie rozstrzygnięta

Poznań, 6 października 2014 r. - Fińskie święto w Alzacji - Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila wygrali Rajd Francji i osiągnęli historyczny sukces. Duet Volkswagena jest pierwszym fińskim zespołem od prawie 15 lat, który wygrał rajd na asfalcie w ramach Rajdowych Mistrzostw Świata (WRC). Po swoim czwartym zwycięstwie w sezonie, dwunastym w karierze i piątym w Polo R WRC Latvala/Anttila nadal mają szansę zostać mistrzami świata w kategorii kierowców i pilotów. Andreas Mikkelsen/Ola Floene (N/N) zajęli drugie miejsce, co oznacza, że Volkswagen zapisał właśnie na swoim koncie siódme podwójne zwycięstwo w tym sezonie. Na rozstrzygnięcie, który z zespołów Volkswagena ostatecznie zdobędzie mistrzostwo, musimy jeszcze poczekać: Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F) ukończyli rajd w swojej ojczyźnie na trzynastym miejscu, jednak wygrali Power Stage i zapewnili sobie trzy dodatkowe punkty.

Triumf Latvali/Anttili to dwudziesty wygrany przez Polo R WRC rajd z 24, w których Volkswagen brał udział. Łącznie od Rajdu Monte Carlo w styczniu 2013 roku marka z Wolfsburga 38 razy znalazła się na podium.

"Pierwszym i drugim miejscem powtórzyliśmy sukces z Australii" - powiedział dr Heinz-Jakob Neußer, Członek Zarządu ds. rozwoju technicznego marki Volkswagen. "Nasi kierowcy pojechali znakomicie. Jari-Matti Latvala jest doskonały nie tylko na śniegu i szutrze, lecz także na asfalcie. Należy do wąskiego grona kierowców rajdowych, którzy odnieśli zwycięstwa na wszystkich trzech podłożach. Nasza młoda gwiazda Andreas Mikkelsen przez cały jest w ścisłej czołówce i jego pierwsza wygrana jest tylko kwestią czasu. Sébastien Ogier pokazał klasę wygrywając w znakomitym stylu Power Stage. Mistrzostwa Świata nadal będą trzymać w napięciu, bowiem kwestia, który z kierowców Volkswagena ostatecznie zostanie mistrzem świata, jest cały czas otwarta."

14 lat, jedenaście miesięcy i 23 dni - tyle czasu minęło od dnia, gdy ostatni raz Fin - Tommi Mäkinen wygrał rajd WRC na asfalcie. Między tym sukcesem ówczesnego kierowcy Mitsubishi w Rajdzie San Remo w 1999 roku, a zwycięstwem Jari-Matti Latvali w Rajdzie Francji upłynęło 5471 dni. O godzinie 12:47:33 Latvala/Anttila wiedzieli już, że mają w kieszeni długo wyczekiwane, pierwsze w karierze zwycięstwo na asfaltowej nawierzchni. A zdobyli je w oszałamiającym stylu: już na pierwszym odcinku specjalnym Rajdu Francji objęli prowadzenie, które oddali tylko na jednym oesie swoim kolegom z zespołu - Mikkelsenowi/Floene, ukończyli dziewięć z 18 odcinków specjalnych z najlepszym czasem, sześć razy byli w najlepszej trójce. Jedynymi kierowcami z Finlandii przed nimi, którym udało się wygrać rajd na asfalcie, byli Tommi Mäkinen i Markku Alén.

Duże tempo: Rajd Francji był prawdziwym wyzwaniem na asfalcie

Rajd Francji z szybkimi, lecz wąskimi drogami asfaltowymi w gęstych lasach oraz ciasnymi przejazdami przez miejscowości jest prawdziwym wyzwaniem dla zespołów. Ze średnią prędkością 115,07 km/h Rajd Francji, po Rajdzie Finlandii (122,09 km/h) i Rajdzie Polski (118,5 km/h) był trzecim pod względem prędkości rajdem MŚ w tym sezonie. Volkswagen Polo R WRC wygrał 17 z 18 odcinków specjalnych, 42 razy kierowcy Volkswagena znajdowali się w pierwszej trójce w tabeli czasów.

Piąte miejsce na podium dla Mikkelsena/ Floene

Szwecja, Polska, Niemcy, Australia i teraz Francja - Andreas Mikkelsen świętował w Alzacji swoje piąte podium w tym sezonie, dopisując do tegorocznych sukcesów kolejny doskonały wynik. Dla jego pilota Ola Floene było to czwarte podium w karierze, a przy tym bardzo cenne. Floene, który zasiada w Polo R WRC obok Andreasa Mikkelsena dopiero od piątego rajdu w sezonie, zajmując drugie miejsce we Francji przesunął się na trzecią pozycję w klasyfikacji pilotów. Zatem dla Mikkelsena i Floene marzenie o trzecim miejscu w klasyfikacji generalnej jest coraz bliższe spełnienia: Andreas Mikkelsen wyprzedza Mikko Hirvonena (M-Sport-Ford) o 50 punktów. Jeżeli w najbliższym Rajdzie Hiszpanii (23-26 października) obroni z tego 28 punktów, będzie już mógł cieszyć się z trzeciej lokaty w MŚ.

Power Stage należało do Ogiera/Ingrassii

Mały czujnik stanął na przeszkodzie ziszczeniu się marzenia o zwycięstwie w ojczyźnie, a tym samym o przedwczesnym rozstrzygnięciu rywalizacji o mistrzostwo świata w kategorii kierowców. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia zaraz na początku Rajdu Francji stracili ponad osiem minut przez uszkodzony czujnik zmiany przełożenia i pomyłkę czasową przy przyjeździe na odcinek. Ale to nie był powód, aby się poddać. Ich pogoń za czołówką doprowadziła liderów i obrońców tytułu w kategorii kierowców i pilotów z 30-tej na 13-tą pozycję. A co najważniejsze: Ogier i Ingrassia wygrali ostatni odcinek specjalny i zdobyli trzy dodatkowe punkty. Ich koledzy z zespołu Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila ukończyli Power Stage na trzecim miejscu i otrzymali jeden punkt. Od stycznia 2013 roku duety Volkswagena na 23 Power Stage zebrały 41 razy dodatkowe punkty.

Rozstrzygnięcie najwcześniej w Hiszpanii - walka o mistrzostwo świata kierowców i pilotów nadal trwa

Przed Rajdem Hiszpanii, dwunastym z trzynastu w Mistrzostwach Świata, Sébastien Ogier i Julien Ingrassia mają 27 punktów przewagi i staną po raz kolejny przed szansą obrony tytułu mistrzowskiego z 2013 roku. Jeżeli w Hiszpanii zdobędą jeden punkt więcej niż Latvala/Antilla, nikt już nie będzie w stanie odebrać im zwycięstwa.

Wypowiedzi po 3. dniu Rajdu Francji

Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #1"Wygranie Power Stage to było maksimum, co mogliśmy uzyskać w ten weekend. Ogólnie Rajd Francji nie był dla nas szczególnie udany, ale w mistrzostwach świata nadal mamy jeszcze 27 punktów przewagi. Gratuluję Jari-Mattiemu, pojechał bardzo dobrze. Chciałbym bardzo podziękować francuskim kibicom za wspaniałe wsparcie. Znaczyło ono bardzo dużo dla Juliana i dla mnie. Niestety niedziela przyniosła złe wiadomości z Japonii, gdzie mój przyjaciel Jules Bianchi w Formule 1 na torze Suzuka miał ciężki wypadek. Mam nadzieję, że wszystko będzie z nim dobrze."

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #2 "Wspaniałe, ważne dla nas zwycięstwo. Od lat pracowałem na to, aby wygrać pierwszy rajd na asfalcie. W Niemczech niestety zmarnowałem szansę, ale teraz pokazałem, że wyciągnąłem z tego wnioski. Tym zwycięstwem chciałbym podziękować Volkswagenowi i całemu zespołowi za wspaniałe wsparcie. Każdy kierowca rajdowy marzy, aby w swojej karierze wygrać na asfalcie, szutrze i śniegu i jestem niezmiernie szczęśliwy, że udało mi się to w końcu osiągnąć. Kwestia mistrzostwa świata nadal pozostaje otwarta i zapewne wszyscy kibice WRC już cieszą się na emocje podczas Rajdu Hiszpanii."

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9 "Rajd Francji był dla nas absolutnie doskonały! W porównaniu z Rajdem Niemiec, bardzo poprawiliśmy się na asfalcie. Czujemy się w Polo na tym podłożu tak dobrze, jak nigdy. Podczas testów doskonale przygotowaliśmy się i opracowaliśmy naprawdę dobre ustawienie. Piątek był wspaniały, także sobota. Nie mniej nie mogliśmy dotrzymać kroku koledze z zespołu Jari-Mattiemu Latvali, dlatego skoncentrowaliśmy się na tym, aby zagwarantować sobie drugie miejsce. Fakt, że udało nam się to osiągnąć na asfalcie, to wielka sprawa. Nieźle, jak na Norwega, co?"

Jost Capito, Volkswagen Motorsport-Direktor "Dzisiaj był wyjątkowy dzień dla Jari-Matti Latvali i Miikka Anttili. Ale też wyjątkowy dzień dla Rajdowych MŚ. Minęło prawie 15 lat od czasu, gdy po raz ostatni fiński kierowca wygrał rajd na asfalcie. Tym historycznym zwycięstwem Latvala i Anttila sprawili, że walka o mistrzostwo świata nadal trwa. Ostatecznie tylko któryś z kierowców Volkswagena może zostać mistrzem świata - to bardzo komfortowa sytuacja. Ale mamy jeszcze jeden powód do dumy: Andreas Mikkelsen i Ola Floene doskonałą jazdą wywalczyli sobie drugie miejsce. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia wygrywając Power Stage zrobili to, co najlepszego mogli zrobić w swojej nieszczególnej sytuacji, po wielkim pechu w piątek. Nadal mają duże szanse, aby obronić tytuł mistrzów świata. Jesteśmy dumni z osiągnięć całego zespołu i z siódmego podwójnego zwycięstwa w tym sezonie.

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Francji - wyniki końcowe

01. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen 2:38.19,1 godz.
02. Andreas Mikkelsen/Ola Floene (N/N), Volkswagen + 44,8 s
03. Kris Meeke/Paul Nagle (GB/IRL), Citroën + 1.05,3 min
04. Dani Sordo/Marc Marti (E/E), Hyundai + 1.48,7 min
05. Mikko Hirvonen/Jarmo Lehtinen (FIN/FIN), Ford + 2.00,7 min
06. Elfyn Evans/Daniel Barritt (GB/GB), Ford + 3.00,8 min
07. Mads Ostberg/Jonas Andersson (N/S), Citroën + 3.02,5 min
08. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Hyundai + 4.08,4 min
09. Bryan Bouffier/Xavier Panseri (F/F), Hyundai + 4.12,9 min
10. Martin Prokop/Jan Tomanek (CZ/CZ), Ford + 6.07,5 min
...
13. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen + 8.36,1 min

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Australii - wyniki Power Stage

01. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen 9.20,8 min
02. Elfyn Evans/Daniel Barritt (GB/GB), Ford + 9,5 s
03. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen + 12,9 s

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), punktacja*

Kategoria kierowców
1. Sébastien Ogier, 217 punkty;
2. Jari-Matti Latvala, 190;
3. Andreas Mikkelsen, 143;
4. Mikko Hirvonen, 93;
5. Thierry Neuville, 83;
6. Kris Meeke, 82;
7. Mads Ostberg, 80;
8. Elfyn Evans, 71;
9. Martin Prokop, 38;
10. Dani Sordo, 30;
11. Henning Solberg, 26;
12. Juho Hänninen, 20;
13. Bryan Bouffier, 20;
14. Hayden Paddon, 16;
15. Robert Kubica, 14;
16. Ott Tanak, 11;
17. Benito Guerra, 8;
18. Chris Atkinson, 7;
19. Pontus Tidemand, 6;
20. Jaroslav Melichárek, 4;
21. Dennis Kuipers, 4;
22. Nasser Al-Attiyah, 3;
23. Lorenzo Bertelli, 2;
24. Matteo Gamba, 2;
25. Craig Breen, 2;
26. Yuriy Protasov, 2;
27. Jari Ketomaa, 1;
28. Karl Kruuda, 1;
29. Khalid Al-Qassimi, 1.

Kategoria producentów
1. Volkswagen Motorsport; 373 punkty;
2. Citroën Total Abu Dhabi WRT, 175;
3. M-Sport, 164;
4. Hyundai Motorsport, 157;
5. Volkswagen Motorsport II, 127;
6. Jipocar Czech National Team, 41;
7. RK M-Sport WRT, 25;
8. Hyundai Motorsport N, 24.

* wymaga zatwierdzenia przez FIA

źródło: bank prasowy

Grupa Krotoski-Cichy Nadarzyn

Szanowni Państwo,

Informujemy, że Salon w Wigilię 24.12.18 będzie czynny do godziny 14.00.

Za utrudnienia przepraszamy.

schowaj
rozwiń