Zamknij

Wróć do Aktualności

2014-09-08

Volkswagen przed Rajdem Australii z ambicjami na tytuł mistrzowski

Tylko mały krok dzieli Volkswagena od wielkiego celu: w Australii producent z Wolfsburga ma szansę sięgnąć po tytuł rajdowego mistrza świata FIA (WRC) w kategorii producentów. W dniach 11-14 września również duety Volkswagena Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN) i Andreas Mikkelsen/Ola Floene (N/N) na antypodach rozstrzygną między sobą rywalizację o mistrzowski tytuł w kategorii kierowców i pilotów. Bo jedno jest już pewne: tylko kierowca jednego z Polo R WRC ma szansę, by zostać mistrzem świata. Zgodnie w powiedzeniem "niech wygra lepszy", w Volkswagenie nikt nie układa żadnej strategii przed tym wyjątkowym i jednocześnie jednym z najtrudniejszych rajdów w roku. W harmonogramie: 20 odcinków specjalnych o łącznej długości 315,30 km.

"Rajd Australii jest jedną z największych atrakcji sezonu" - stwierdził Dyrektor Volkswagen Motorsport Jost Capito. "Biorąc pod uwagę aktualną sytuację w MŚ, tegoroczny rajd może być szczególnie interesujący. W pojedynku Ogiera z Latvalą obaj mają zielone światło do walki o tytuł mistrzowski. Dodatkowo mamy duże szanse, aby z wyprzedzeniem świętować zdobycie mistrzostwa świata w kategorii producentów. W ubiegłym roku wygraliśmy tutaj 21 z 22 odcinków specjalnych i rozpoczęliśmy najdłuższą serię zwycięstw w historii Rajdowych MŚ. Jesteśmy z tego bardzo dumni. Ale ponowne osiągnięcie takich sukcesów nie będzie łatwe. Rajd Australii to liczne, zróżnicowane wyzwania i wiele trudnych odcinków, na których bardzo łatwo popełnić błąd. Jak szybko może skończyć się rajd, widzieliśmy ostatnio w Niemczech. Ale właśnie wtedy, gdy wyzwania są duże, zwycięstwo smakuje najlepiej. Tym razem chcielibyśmy po raz kolejny poczuć jego smak."

Pięć punktów brakuje Volkswagenowi do zwycięstwa w kategorii producentów

Volkswagen ma już w Australii możliwość zdobycia tytułu mistrza świata w kategorii producentów. W przypadku podwójnego zwycięstwa Citroëna, Sébastian Ogier i Jari-Matti Latvala musieliby zebrać wspólnie pięć punktów, aby marzenie się ziściło. W każdym razie wystarczy, aby obronić 129 punktów ze 167-punktowej przewagi nad konkurencją. Jeżeli to się uda, byłby to historyczny triumf, gdyż udana obrona tytułu w Australii byłaby najwcześniejszym rozstrzygnięciem walki o mistrzostwo od 25 lat - po trochę więcej, niż trzech czwartych sezonu.

Ogier kontra Latvala - spektakularny pojedynek, wydanie australijskie

Pojedynek Ogiera z Latvalą od początku sezonu trzyma kibiców w napięciu. Przed Rajdem Australii, w kategorii kierowców Sébastien Ogier ma 44 punkty przewagi nad swoim kolegą z zespołu Jari-Matti Latvalą. Osiem z dziewięciu rajdów w sezonie wygrał jeden z nich - pięć razy Ogier, trzy razy Latvala. Długotrwała rywalizacja obu kierowców zapisała się już także w historii Rajdowych Mistrzostw Świata: aż trzy razy różnica czasowa na mecie należała do dziesięciu najmniejszych różnic w MŚ. W 2011 roku w Jordanii Ogier wyprzedził Latvalę o 0,2 sekundy. W 2010 roku w Nowej Zelandii Latvala był szybszy od Ogiera o 2,4 sekundy. Najmniejsza różnica, jaką zaliczyli w barwach Volkswagena, to różnica z tegorocznego Rajdu Finlandii, gdy Latvala miał czas lepszy od Ogiera o 3,6 sekundy.

Mikkelsen - młody kierowca w doskonałej formie

Pierwsze podium dla Andreasa Mikkelsena/Ola Floene na asfalcie, pierwsze dla Volkswagena w Rajdzie Niemiec - trzecie miejsce norweskiego duetu było podwójną premierą. Mikkelsen i Floene po raz trzeci stanęli w Rajdowych MŚ na podium, było to jednocześnie 33 podium dla Volkswagena w 22 rajdach od pierwszego startu Polo R WRC w Rajdzie Monte Carlo 2013.

Wczesny koniec rajdu dla mistrzów: dwa wypadnięcia z trasy Ogiera/Ingrassii

Także Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F) musieli wcześniej pożegnać się z Rajdem Niemiec. Liderzy tabeli, prowadząc w pierwszym dniu rajdu, na ostatnim odcinku specjalnym w piątek wypadli z trasy i przesunęli się na daleką pozycję. W sobotę kolejny poślizg ostateczne zakończył ich udział w rywalizacji. Uszkodzonej klatki bezpieczeństwa nie udało się naprawić w wyznaczonym czasie.

To będzie jeden z nas: przedwczesne rozstrzygnięcie kategorii kierowców

Po Rajdzie Niemiec jest pewne: o tytuł mistrzów świata będą rywalizować ze sobą kierowcy Volkswagena - Sébastien Ogier, Jari-Matti Latvala i Andreas Mikkelsen. Przed czterema ostatnimi rajdami w sezonie: w Australii, Francji, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii można zdobyć jeszcze 112 punktów. Przewaga Sébastiena Ogiera nad czwartym w tabeli kierowcą Citroëna Madsem Ostbergiem (N) wynosi 113 punktów. O tytuł mistrza świata pilotów będą walczyć między sobą piloci Ogiera i Latvali, Julien Ingrassia i Miikka Anttila, ponieważ Ola Floene zajął miejsce obok Andreasa Mikkelsena w trakcie trwania sezonu. Mimo iż w Niemczech nie została jeszcze rozstrzygnięta walka o tytuł mistrza świata konstruktorów, przed Rajdem Australii Volkswagen ma wielkie szanse na mistrzostwo. Jeżeli obroniłby 129 punktów z przewagi wynoszącej obecnie 167 punktów, drugie zwycięstwo w MŚ byłoby pewne. Aby to osiągnąć, wystarczy na przykład siódme miejsce Ogiera lub Latvali nawet w przypadku podwójnego zwycięstwa głównego rywala Citroëna.

Trzy dni, trzy oblicza, trzy wyzwania w okolicach Trewiru

Wielki spektakl dla prawie 200 tysięcy widzów: Rajd Niemiec każdego dnia stawiał przed uczestnikami odmienne wyzwania. Na początku były odcinki specjalne w pobliżu granicy niemiecko-belgijskiej, sobota stała pod znakiem czterech oesów na legendarnej Panzerplatte - betonowej płycie na poligonie Baumholder. Trzeciego dnia na kierowców czekały dwa klasyczne odcinki specjalne Rajdu Niemiec: Dhrontal i Grafschaft. Zmienne warunki pogodowe - słońce i deszcz oraz dużo błota, które samochody rajdowe naniosły na asfalt przy ścinaniu zakrętów, zmieniały odcinki specjalne miejscami w prawdziwe ślizgawki.

Wypowiedzi po zakończeniu Rajdu Niemiec

Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #1

"Ten weekend chcielibyśmy zapomnieć jak najszybciej. To była prawie dokładna powtórka z ubiegłego roku i całą odpowiedzialność ponosimy my, kierowcy. Dla Jari-Matti Latvali i Miikka Anttili rozczarowanie jest z pewnością podwójne i po moim wypadnięciu z rajdu poprzedniego dnia mogę sobie wyobrazić, jak oni się czują. Nie powinniśmy jednak zapominać, że jako zespół zaliczyliśmy z Volkswagenem fantastyczną serię dwunastu zwycięstw z rzędu i z tego możemy wszyscy być dumni. Dla mnie liczy się teraz tylko przyszłość. W Rajdzie Australii mamy ponownie szansę, aby zapewnić Volkswagenowi tytuł mistrza świata konstruktorów i powiększyć przewagę w kategorii kierowców. Na antypodach udowodnimy, że potrafimy walczyć."

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #2

"Zwycięstwo było w zasięgu ręki, niezmiernie mi przykro, że rajd skończył się dla nas tak nieszczęśliwie. Szczególnie żal mi zespołu. Chętnie podarowałbym im mój sukces, ale niestety popełniłem fatalny w skutkach błąd. Warunki dzisiaj były ekstremalnie trudne, raz suche, raz śliskie odcinki. W długim lewym zakręcie, na którym nawierzchnia wydawała się być sucha, było bardziej ślisko, niż myślałem. Na wyjściu z zakrętu auto ustawiło się w poprzek i wpadliśmy do winnicy. Ponieważ nie mogliśmy wrócić z powrotem na górę, próbowałem zjechać w dół i dotrzeć do drogi. Niestety natrafiliśmy na masywną barierkę i musieliśmy się poddać. W tabeli oznacza to, że dystans do Sébastiena pozostał bez zmian. Nie pozostaje mi nic innego, niż w następnym rajdzie znów spróbować go dogonić, a jednocześnie przyczynić się do tego, aby Volkswagen w Australii zapewnił sobie tytuł mistrzowski jeszcze przed zakończeniem sezonu.

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9

"Warunki w Rajdzie Niemiec były niezwykle trudne. We wszystkie trzy dni rządziła pogoda i już wczoraj zgotowała nam śliskie nawierzchnie. W niedzielę było nawet jeszcze trudniej i każdy z kierowców na pierwszym odcinku specjalnym tego dnia przeżywał trudne momenty. Niestety dla mojego kolegi z zespołu Jari-Matti Latvali jeden z takich momentów zakończył się źle. Szkoda, bo zespół bez wątpienia zasłużył na to, aby wygrać w swojej ojczyźnie i jak zwykle zrobił wszystko, by wypaść jak najlepiej. Mam nadzieję, że moje trzecie miejsce było przynajmniej jakimś małym pocieszeniem. Cieszę się z mojego pierwszego miejsca na podium w rajdzie WRC na asfalcie."

Jost Capito, Dyrektor Volkswagen Motorsport

"Naturalnie, że jesteśmy rozczarowani. Zwycięstwo w Niemczech było tak blisko, ale mały błąd kosztował bardzo dużo. Niestety Jari-Matti Latvali nie udało się zamienić swojej doskonałej jazdy na zwycięstwo. Ale wypadnięcia z trasy zdarzają się w sporcie rajdowym i są jego nieodłączną częścią. Po rekordowej serii dwunastu zwycięstw z rzędu może zdarzyć się, że kolejny rajd się nie uda. Wygląda na to, że w Niemczech nie dopisuje nam szczęście. Jako zespół wygrywamy, i przegrywamy też jako zespół. Dzisiaj razem z Jari-Matti Latvalą straciliśmy szansę na zwycięstwo. Ale z Andreasem Mikkelsenem wywalczyliśmy miejsce na podium. Gratuluję Thierry Neuville i Hyundaiowi pierwszego zwycięstwa w Rajdowych MŚ!"

Co się jeszcze wydarzyło...

... specjalne gratulacje. Mechanicy Volkswagena pogratulowali Hyundaiowi pierwszego zwycięstwa w Rajdowych MŚ od momentu pierwszego startu w Rajdzie Monte Carlo 2014 roku i utworzyli szpaler dla zwycięskiego zespołu Rajdu Niemiec. Naturalnie nie zabrakło konfetti.

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Niemiec - wyniki końcowe

01. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Hyundai 3:07.20,2 godz.
02. Dani Sordo/Marc Marti (E/E), Hyundai + 40,7 s
03. Andreas Mikkelsen/Ola Floene (N/N), Volkswagen + 58,0 s
04. Elfyn Evans/Daniel Barritt (GB/GB), Ford + 1.03,6 min
05. Mikko Hirvonen/Jarmo Lehtinen (FIN/FIN), Ford + 1.10,5 min
06. Mads Ostberg/Jonas Andersson (N/S), Citroën + 1.22,7 min
07. Martin Prokop/Jan Tománek (CZ/CZ), Ford + 4.52,8 min
08. Dennis Kuipers/Robin Buysmans (NL/B), Ford + 9.18,1 min
09. Pontus Tidemand/Emil Axelsson (S/S), Ford + 11.35,4 min
10. Ott Tänak/Raigo Molder (EST/EST), Ford + 11.37,2 min

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Niemiec - wyniki Power Stage

01. Elfyn Evans/Daniel Barritt (GB/GB), Ford 11.45,7 min
02. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Hyundai + 0,9 s
03. Mikko Hirvonen/Jarmo Lehtinen (FIN/FIN), Ford + 2,0 s

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), punktacja*

Kategoria kierowców

01. Sébastien Ogier, 187 punktów;
02. Jari-Matti Latvala, 143;
03. Andreas Mikkelsen, 110;
04. Mads Ostberg, 74;
05. Mikko Hirvonen, 73;
06. Thierry Neuville, 73;
07. Elfyn Evans, 57;
08. Kris Meeke, 54;
09. Martin Prokop, 37;
10. Henning Solberg, 26;
11. Juho Hänninen, 20;
12. Bryan Bouffier, 18;
13. Dani Sordo, 18;
14. Robert Kubica, 12;
15. Ott Tänak, 11;
16. Benito Guerra, 8;
17. Hayden Paddon, 8;
18. Chris Atkinson, 6;
19. Pontus Tidemand, 6;
20. Jaroslav Melichárek, 4;
21. Dennis Kuipers, 4;
22. Nasser Al-Attiyah, 3;
23. Lorenzo Bertelli, 2;
24. Matteo Gamba, 2;
25. Craig Breen, 2;
26. Yuriy Protasov, 2;
27. Jari Ketomaa, 1;
28. Karl Kruuda, 1;
29. Khalid Al-Qassimi, 1;
30. Julien Maurin, 0

Kategoria konstruktorów

1. Volkswagen Motorsport; 305 punktów;
2. Citroën Total Abu Dhabi WRT, 138;
3. Hyundai Motorsport, 131;
4. M-Sport, 128;
5. Volkswagen Motorsport II, 109;
6. Jipocar Czech National Team, 40;
7. RK M-Sport WRT, 21;
8. Hyundai Motorsport N, 12

*wymaga zatwierdzenia

Grupa Krotoski-Cichy Nadarzyn